اخبار

تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است

ویدا نیک نامی کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان با بیان اینکه با شیوع بیماری جدید کرونا، تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است و از طرفی در قرنطینه خانگی ماندن ممکن است باعث غمگینی، بیحوصلگی و ترس شود، همچنین در افرادی که از قبل افسردگی داشته باعث بدتر شدن نشانه های بیماری شود، بیان داشت: در مورد حس ها و نگرانی های خود با دوستان و خانواده صحبت کنید و یا می توانید از طریق تماس تلفنی و تصویری با اطراقیان در تماس باشید. همچنین سعی کنید فعالیت های هرچند کوچکی در منزل انجام دهید و سرگرم شوید. بخصوص فعالیتهایی که قبلا برایتان لذت بخش بوده، مانند کتاب خواندن، فیلم دیدن و بازی کردن، و از مصرف الکل، سیگار، مواد محرک و کافئین یا داروهایی که برای شما تجویز نشده، برای مقابله با حسهای و افکار منفی اجتناب کنید و روشهای آرام‌سازی را فرا گیرید(از اینستاگرام @iran.mentalhealth و وب سایت www.iranmentalhealth.com سلامت روان می‌توانید استفاده کنید). همچنین در حین اینکه به جنبه های مثبت مسائل توجه می‌کنید، برای مثال از 100 نفر مبتلا به کرونا 98 فرد بهبود خواهد یافت و همه‌گیری ویروس کرونا، دوره کوتاه و گذرا است، روی مسائلی که قادر به تغییر آن نیستید، تمرکز نکنید، مثلا سرعت گسترش بیماری در کنترل شما نیست ولی شما بر انجام روشهای پیشگیری کنترل دارید.

این کارشناس افزود: فرد مبتلا به افسردگی، ممکن است اعتماد به‌نفس پایینی در انجام کارهای روزانه مانند رانندگی و بیرون رفتن داشته باشند، لذا توانمندیهای قبلی‌ را به خود بخاطر بیاورید. اگر میتوانید در خانه ورزش کنید، چنانچه دسترسی دارید در حیاط منزل یا یک مکان خلوت نزدیک به منزل قدم بزنید. همچنین نظم زندگی خود را حفظ کنید. مثلا ساعت خواب، وعدههای غذایی منظم داشته باشید و برای یک روز یا حداکثر یک هفته هدف های کوچک برای خودتان تعیین نمایید و برای انجام آن برنامه ریزی کنید.

کارشناس مسول بهداشت روان تاکستان اضافه کرد: اگر برای چند روز متوالی و با وجود به کارگیری روش های خود‌مراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را بهبود ببخشید و نشانه ها برای شما آزاردهنده بود، با پزشک و روانشناس های مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری به صورت تلفنی یا حضوری مشورت کنید.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر